fredag 12 juni 2009

Massor av ideér







Det är inte svårt att få idéer. Konsten är väl att sortera dem efter det man vill och kan göra i rimlig takt. Lägga upp hur det ska se ut och vilken typ av form det ska få.


Det jag eftersträvar blir inte alltid som jag tänkt mig. men det är spännande att resa i en skiss.


Ofta får jag frågan -var får du allt ifrån?


Det finns där. Ju mer jag tränar desto mer ser jag. Ögat och handen blir bästisar.
Ibland kan jag drömma om bilder när jag sover och det senaste tapetmönstret flimrar förbi i precis när jag ska somna. Sedan ska det processas igenom ögat, handen ,penseln, paletten, papperet, färgen, datorn, webb-butiken, trycket och så monteringen upp på en vägg. Det är klart att det händer saker under tiden! En färg slår fel eller rapporten ser tom och vriden ut. Men det hjälper med att redan innan man har börjat skissa tänkt ut hur den ska te sig och vilken färg eller känsla tapeten ska ge. En fullträff är sällsynt, Tapeten som utgör bakgrunden här på bloggen är en sån. Målad på Nyårsafton då andra ser på TV, vilket jag gör mest till hälften numera. Ett öga på pappret och ett på filmen...och rätt vad det är så dyker det upp en intressant tapet i en helt ordinär film som bara rullar på.

Processen stannar inte upp den pågår alltid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar