onsdag 2 september 2009

Tapeter till Gros Hage







Det är ett trevligt jobb jag har.

Faktiskt tycker jag det är verkligen trevlig sysselsättning att kantskära mina tapeter.
Som att lägga en sista omtanke i det man gör och försiktigt skära till den. Tänka ut och göra ett mönster och sedan avsluta med kanterna. Det här mönstret målade jag på Nyårsafton 08-09. Alla andra tittade på tv men jag satt envist framför Tv: n och smekte ner färg med pensel.
När man sedan få se den färdig i meter är det en märklig känsla. Att ta på den och se den upprepas är en väldigt speciell känsla för en designer. Även när jag formgivit mönster till Magnor Glassverk så var känslan av att se 1 styck provmålat fat till att se en hel vagn med färdigt gods verkligen konstigt. Formen man tänkt och jobbat så i, sitter nästan fysiskt i kroppen på en. Man bara känner den så otroligt väl. Se glas serien Laguna på http://www.magnor-glassverk.no/coll.asp?Koll=154&Lang=1
Förr klippte man inköpta tapeter med sax eller rev dom. Min pappa har en sån där låååång gammal sax. Tapetsaxen helt enkelt. De som är proffs på att tapetsera river kanterna själv på tapeten och smyger sedan ihop skarvarna med ett osynligt resultat. Inga fogar på väggen!
Den här tapeten är färganpassad till Gros Hage som öppnar inom kort i Örje, Norge. Det ska bli väldigt spännande att se tapeten uppe. Besök hennes online-butik på adress http://igroshage.no/zenshop/


1 kommentar:

  1. Lena, i can't read it, but this picture is beautiful; i'd love to get this for my foyer! lynn-anne

    SvaraRadera