fredag 31 juli 2009

Små akryl målningar på papper









Klicka på bilderna ovan och se detaljerna.
Nu är det öppet hus i ateljén och det är intressant att se förvåning över att det finns en ateljé mitt i Årjäng. Det är mycket administrativt med en webb-butik men en hel del små akryl målningar har jag hunnit med hemma på köksbordet. De är behändiga i formatet man kan måla dom där man befinner sig. Det är aldrig försent att rädda en målning. Om det nu inte är en akvarell där kan det körra sig totalt.

En stor hög makulerade akvarell målningar har legat i arkivet sedan 1995. Dessa höll inte måttet i mina ögon. Men pappret var 300 gr lump papper av en tillräckligt dyr kvalitet.

Nu tjänstgör det makulerade som underlag för mina små akryl målningar av kvinnor i olika "snapshots miljöer". Helt plötsligt kommer de gamla akvareller till sin rätt med små detaljer eller vackra dagrar i bak grunden. Inte är jag den första som målar över mina gamla målningar. Men känslan av att släppa det gamla och måla över till gagn för den nya är speciell.
Dåtid och nutid möts.

Den som köper dem får en målning som spänner från 1995 till 2009 en ansenlig tid att begrunda vad man ska berätta på denna lilla yta på ca 13x19.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar