lördag 6 juni 2009


Här är mina favoritverktyg.

Porslins paletten köpte min mamma på en auktion. Hon kom hem med en hel kasse med antika konstnärsmaterial, bla.en guld och svart färgad plåt låda med 100 år gamla franska smala torr-pastell kritor. De blev sedan stulna i ett inbrott dagen efter inflyttningen till en ateljé på 1:a långatan i Göteborg. Allt i teckningsmaterial och kritor rök. Surar fortfarande över det.

Blå bloms gamla kaffe-fat är trevligt att blanda gouache på, när färgerna torkar på paletten efter hand så fuktar man upp dem igen och fortsätter så en annan dag. Ett vitt fat är att föredra jag blev eftrehand irriterad när jag blandade på en Grön Anna....

Gouache är en fantastisk färg för den som vill öva på måla. Färgerna har äkta pigment och stämmer så bra när man blandar, men ändrar lite när de torkar som många färger. Den Gouache jag använder är tillverkad i Schweiz och finns inte att köpa i Sverige. Det är en akrylmodifierad tempera som är väldigt ren i pigmentet och har en otrolig vattenbärande förmåga. Färgintensiva och glöder på pappret. Dessutom kommer den på flaska istället för dessa korkade tuber där färgen torkar inom några veckor. Även med skruvkorken på! Varför Gouache och inte akvarell eller Akryl? De här färgerna lämpar sig för precisions måleri, där du lägger färgen i målningen där ligger den, såvida inte bordet lutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar